Vijf soorten Zwarte Piet-adepten die je als Zeurpiet tegenkomt

brilsmurfHalf oktober ben ik alweer een week discussiëren over het racisme van Zwarte Piet rijker. Fascinerend. Het gaat steeds soepeler. Als ik me een Jehova’s Getuige of Brilsmurf dreig te gaan voelen, verlaat ik het onderwerp, maar steeds vaker wordt het zowaar een echt gesprek.

Hier wat categorieën Pietverdedigers waar ik de laatste dagen mee te maken heb gehad:

 

I

“Kinderen genieten er zo van.” “Ik heb zelf Zwarte Piet gespeeld en als je eenmaal al die blije gezichtjes hebt gezien dan denk  je wel anders.”

Zelf heb ik voor nichtjes en neefjes ook Zwarte Piet gespeeld en uiteraard vinden ze dat leuk. Alsof een klein kind een associatie maakt met ras. Mensen uit deze categorie beweren dus eigenlijk dat je kinderen enkel gelukkig kunt maken met een parodie op iemand van Afrikaanse afkomst.
Deze mensen denken volgens mij te horen dat tegenstanders iets tegen het hele Sinterklaasfeest hebben en dat is natuurlijk niet waar. Ik hoor haast niemand die tegen het feest is. Niemand is tegen Sinterklaas, niemand is tegen een paard, tegen cadeautjes, tegen snoep, tegen surprises, tegen schoen zetten en ook niet tegen vele hulpjes. Niemand.

Het bezwaar is miniem. De kroespruik en de zwarte of bruine schmink. Verander dat en het bezwaar is weg. Dan heeft echt iedereen een leuk feest.

Bij deze categorie mensen probeer ik dan ook duidelijk te maken dat het bezwaar in wezen niets met kinderen te maken heeft. Volwassenen bepalen tradities, niet kinderen. Er is niemand die het voor hen wil verpesten.

II

“Sinterklaas is van de heilige Sint Nicolaas afgeleid, maar ook van oppergod Wodan die duivelse figuren aan zijn zijde had. In Oostenrijk zie je deze Krampus nog in het feest. Zwarte Piet is dus afgeleid van duivelse helpers. Het zijn ook Moren die… Bladibladibla.”

Er is een grote groep die denkt dat de discussie gaat over de geschiedenis van de folklore. Volgens mij is dat maar tot op zekere hoogte waar. Hebben we dit soort discussies nou ook over de kerstboom, de paashaas, over de Kerstman? Als een bizarre folklore niemand aanstoot geeft, boeit het niet veel.

Sinterklaas staat ook buiten de discussie, net als dat Pino erbuiten staat. Als ik erover praat weiger ik op de rol van Sinterklaas in te gaan. Dat is ruis. Net als dat hoe kinderen het zien ruis is. Het gaat alleen om het uiterlijk van Zwarte Piet. En als mensen blijven volharden dat dat door de schoorsteen komt, dan houd ik snel op.

Jan Mijten 1668

Jan Mijten 1668

De enige geschiedenis die relevant is, is dan het slavernijverleden. Het pak dat Piet draagt is een 17e-eeuws pagepak – van een huisslaaf dus – en zijn huidskleur, rode lippen en kroespruik verraden de afkomst van deze karikatuur. Blackface. Punt. Dat is de discussie, niets anders. Tradities moeten met de tijd meegaan om te kunnen overleven en in 2013 is er geen plaats voor dit soort schaamteloos racisme.

III

          “Dan ben je zeker ook tegen negerzoenen, blanke vla en Jodenkoeken?”

Politieke correctheid is een van de grootste vijanden van dit soort discussies. Het zou veronderstellen dat je iets vindt omdat je denkt dat je het hoort te vinden, niet omdat je het daadwerkelijk vindt. Persoonlijk doen die namen me niets. Ik ben een witte heteroseksuele West-Europese man, dus ik ben wel de laatste persoon om me in een hoek gedreven te voelen. Dat maakt deze categorie ook interessant. Meestal is het verbazing over dat ik met iets – in hun ogen – zo onbelangrijks bezig ben. De volgende opmerking ligt dan ook snel op de lippen:

IV

4.       “Ik maak me liever druk over belangrijke zaken. Syrië bijvoorbeeld.”

 

Nu wordt het nog interessanter. Uiteraard is er geen grotere dooddoener, dit kun je werkelijk achter alles zeggen, maar hier blijkt toch op een paradoxale manier begrip uit. Het vergelijken met wereldproblematiek is een goed handvat. Want deze discussie gaat natuurlijk allerminst over een kinderfeestje. Je moet alleen door enorm veel onzin om bij de kern te komen.

Voor mij is die kern migrantenemancipatie. En daar is het in dit land duidelijk niet goed mee gesteld. We wijzen graag naar Poetin als het om homo-emancipatie gaat. Maken van een Bart Smit-folder waar op een bladzijde de vrouwenemancipatie geweld wordt aangedaan groot nieuws, maar kritiek op een koloniale slaaf in een kinderfeestje kan niet.

Alleen in onze taal bestaat een woord als allochtoon. Je kan hier dus geboren en getogen zijn, maar buitenstaander genoemd worden. Zelfs expats – veelal witte goedverdienende buitenlanders – klagen dat het moeilijk is om echt contact te krijgen met Nederlanders. Niet witte CEO’s zijn op een hand te tellen en in het Nederlandse kabinet heeft zelfs nog nooit iemand van een andere etnische afkomst gezeten.  

Verre wereldproblematiek praat makkelijker. Het wijst wat eenvoudiger met je vingertje. Zelfreflectie is een stuk lastiger.

V

5.       “Zwarte Piet komt uiteraard uit racistische tijden, het is overduidelijk een karikatuur van een slaaf. Hij biedt een kans om het met een knipoog over ons verleden te hebben. Iets wat ons onderwijs behoorlijk heeft laten liggen. Zwarte Piet moet blijven, omdat het de geschiedenis zichtbaar maakt.”

 

Met deze groep ben ik het eens. In een ideale wereld zou Piet er wat mij betreft helemaal niet anders uit hoeven zien. Dan zou wel iedereen het dus zoals deze mensen moeten zien. Ik weet dat hoofdpiet Erik van Muiswinkel er een beetje zo over denkt, door een essay dat hij voor de boekenweek schreef. Hiervoor moet iedereen wel de knipoog zien.

Helaas ben ik iets teveel gescheld en verhalen van volwassenen over magische schoorstenen tegengekomen om hier nog in te geloven.

Het mag inmiddels uit reacties – neem Henk Westbroek bij Pauw en Witteman – wel duidelijk zijn dat ook voor deze idyllische kijk op de figuur geen plaats meer is. Het is echt tijd voor verandering. Niet alleen onze geschiedenis, maar ook ons heden wordt geweld aangedaan.

“Hoe moet Piet er dan uitzien?”

Dat is helemaal niet moeilijk natuurlijk. Door onze indoctrinatie vanuit onze jeugd is het alsof er maar een optie is. Maar als de publieke opinie het toelaat is een kleine verandering zo gemaakt. Piet blijft helemaal hetzelfde, op schmink en pruik na. Het kleinste verschil zouden “echte” roetvegen zijn. Kleine kinderen herkennen oom Henk heus niet direct. En zo wel, dan zijn ze te oud om er nog in te geloven.

Anders zijn Kleuren Pieten natuurlijk ook niet verkeerd. Gewoon alle kleuren van de regenboog. Met verschillende haarkleuren.

Wat mij persoonlijk het leukst lijkt, is om net als bij Sint en Santa iets met beharing te doen. Verschillende pruiken, bakkebaarden, kleine en grote snorren, sikjes, baarden. Maar uiteraard zijn er nog vele andere opties. Zwarte Piet is sowieso al veel veranderd in de loop der tijd. Zo gaat dat met tradities, die passen zich aan.

Kinderen vinden alles natuurlijk meteen leuk. Hen boeit de discussie en het uiterlijk echt niet. Alleen de volwassenen moeten nog even om.          

Lees ook:“Sint en Piet daar komen wij ook wel uit.” Aldus burgemeester Van der Laan
Lees ook:Zwarte Piet-discussie blijkt inburgeringscursus
Lees ook:Amsterdamse Wethouder Van Es spreekt zich uit tegen Zwarte Piet
Lees ook:Sinterklaasfeest loopt geen gevaar, alleen Zwarte Piet
Lees ook:Zwarte Piet-voorstanders worden almaar wanhopiger

15 Reacties // Reageer

15 thoughts on “Vijf soorten Zwarte Piet-adepten die je als Zeurpiet tegenkomt

  1. Rogier

    Waarom verwijst het linkje ‘schoenen’ door naar Zalando Damesschoenen? Slaat nergens op. :)
    #yolomcswagkings

      /   Reply  / 
  2. Nicky Samsom Auteur

    Haha, dat ben ik helemaal met je eens. Zoals je ziet wordt deze blog omringd door advertenties. Daar heb ik geen enkele invloed op. Zelfs sommige woorden in mijn blog zijn niet veilig. Als ik het over boeken heb, wordt dat direct een link naar B.., naja jeweetwel. Is niet anders. Grappig om er eens commentaar op te krijgen. Iets gekocht? ;)

      /   Reply  / 
  3. Jennifer

    I’m going to write this in English because unfortunately I make too many mistakes in Dutch.

    A slave is a slave: even a white slave is unacceptable. Instead of “Sinterklaas kom maar binnen met je….” which makes the other sound like Sinterklaases possession, people should be able to say “Sint en …….kom maar binnen! Equality or nothing!

    I really appreciate the courage that you show in writing these articles. The Netherlands reminds me of the American Deep South at times, with the Klu Klux Klan using intimidation (lynching black people etc.) See what happened in 2006 when NOS personnel received death threats. There was no great public outcry at the anti-social behaviour, and the NOS just gave in to the intimidation and reintroduced Blackface the following year.

      /   Reply  / 
  4. ben

    enorm bij met deze discussie. Ik kon nooit mijn vinger leggen op dit soort dingen. Zwarte piet moet verboden omdat een groep nederlanders het als symbool van de onderdrukking van donkere mensen ziet.

    Ineens viel het kwartje! Het klopt En het is het antwoord op bijna alle PVV wensen tot verboden.

    Als er een groep mensen in nederland is die hoofddoeken en burka’s zien als het vieren van vrouwenonderdrukking dan moet dat verboden worden immers. En als ritueel slachten staat voor dierenleed *poef* verboden.

    We leven in een schitterend land.

    We hebben erevelden voor gevallen duitse soldaten *poef* verbieden
    Molukkers herdeneken jaarlijks de gevallen treinkapers. *poef*

    Ik snap nu ineens waar zwarte piet symbool voor staat. De mogelijkheid om controversiele dingen te doen. En dat mag niet van de PVV.

      /   Reply  / 
  5. Christel

    Jongens waar hebben we het over! Zwarte Piet is zwart door het roet van de schoorsteen en heeft helemaal niks met slavernij te maken.

      /   Reply  / 
  6. Maarten

    Ik word er serieus boos van dat deze discussie serieus genomen wordt. Ik ben niet racistische, elke bevolkingsgroep/cultuur/geloof heeft goede en minder goede mensen. We leven met zijn alle in een mooi land en hebben elkaar te respecteren. Een mooi land, waarbij het sinterklaasfeest een deel van de cultuur is en JA daar hoort zwarte piet ook bij. Het is te zielig voor woorden dat mensen die van oorsprong niet hiervandaan komen inbreuk gaan maken op onze cultuur, terwijl wij hun de ruimte geven hun eigen cultuur te behouden in ons land. Het spreekwoord “geef ze een vinger en ze nemen je hele hand” is hier erg toepasselijk.

    Daarentegen is Zwarte piet geen slaaf, maar eerder een soort übermensch. acrobatisch, vliegensvlug de daken op, schoorstenen door (hoe klein ze ook zijn), lief voor alle mensen en logistiek bijzonder sterk.

      /   Reply  / 
    1. Jennifer

      Waarom houden mensen zich voor de gek? Waarom is Zwarte Piet zwart, op de boot, voordat hij geen enkele schoorsteen heeft gezien. Waarom heeft hij geen roet op zijn kleren. Waarom heeft hij kroeshaar? Die krijg je niet van roet. Waarom verkleed zich als een ouderwetse huisslaaf? Het is bewezen dat kinderen de beeld als een karikatuur van een zwarte mens zien. Als karikatuur is het racist: de kinderachtig onnozele pieten bijna verprutsen de feest elk jaar- maar gelukkig hebben ze een wise witte man. Dit wordt zelfs op school uitgezonden. Een schande! En stel je voor dat je eigen kinderen worden van je weggepakt en verkocht- ja, dat was dagelijkse kost voor slaven- maar nu willen ze het net gaan lijken dat slaven heel gelukkig waren. Zou je ook je kinderen blij maken met pepernoten van iemand in kleren van een concentratie kamp? Dat was ook een wreed en pijknlijk tijd in de geschiedenis. Snappen jullie het nu? Je hoeft geen intentie om racist te zijn om racist te doen. Maar eens dat jullie het wel in de gaten hebben; doe wat juist is. Wat is het zielig als een suprise, speculaas, pepernoten, chocolade melk, tai-taipoppen, gedichten, niet genoeg waren om het gezellig te hebben. Doe normaal is een swart geschminkt clown echt NODIG?

        /   Reply  / 
      1. Christel

        Zullen we Sinterklaas dan ook maar skippen? Die ziet er tenslotte uit als een priester en dit herinnert veel mensen vast aan het kindermisbruik in de katholieke kerk. Ik ben net terug van een vakantie in Zuid Afrika en mijn zoontje (die vol in de Sinterklaas fase zit) heeft geen 1 keer gezegd “kijk mama er zijn hier zwarte pieten”. Kinderen denken niet in huidskleur het zijn de volwassenen die hier een probleem van maken!

          /   Reply  / 
        1. Jennifer

          Mijn kind wees naar een man met een Afrikaanse uiterlijk toen ze drie was en riep herhaaldelijk “Zwarte Piet Zwarte Piet. Het was april- en nee, die meneer droeg gewone kleren. Dus denk heel goed eens na wat voor boodschap je aan ge kind geeft:in verband met je zwarte medemens vooral als je kijkt naar het verhaallijn van het misselijkmakend “Het Sinterklaas Journaal.” (Er zijn zelfs volwassenen die naar zwarte mensen wijze en “zwarte piet” roepen, trouwens).
          In 2006 geen kind beleefde een trauma doordat de pieten in regenboog kleuren waren. Maar de ouders hebben NTR personeel met de dood bedeigd vanwege de verandering. Wonen we nu in Nederland in “the deep south” met een klu klux klan sfeer in verband met zwarte piet? Waarom?

            /   Reply  / 
  7. mirror12z

    Als jouw kind het verschil niet weet tussen Zwarte Piet en de donkere medemens, in april notabene, zou ik dat verschil toch eens gaan uitleggen. Dat jouw kind dit duidelijke onderscheid niet kent heeft dus meer met jouw gebrek aan opvoeding te maken dan met het Sinterklaasfeest.

      /   Reply  / 
    1. Jennifer

      Als een drie jarige het verschil niet ziet, betekend het dat het kind degelijk ziet wat de bedoeling is: zwarte mensen belachelijk gaan maken. Net zoals ik bescherm mijn kinderen van porn, wil ik ook niet dat mijn kinderen een verkeerde beeldvorming van donkere mensen krijgen. Als jullie je kinderen willen blootstellen aan racistische stereotiepen, dan ben je iemand die bewust je kind op een racistische manier opvoedt, of niet? (Het College van de Rechten van de Mens bevestigt in 2 emails die ik ontvangen heb, dat Zwarte Piet een racistische onderdeel is van de Sinterklaas viering. En binnenkort verwacht ik hetzelfde oordeel van de Verenigde Naties.

        /   Reply  / 
  8. mirror12z

    Wat een walgelijke vergelijking die je maakt tussen een gezellig kinderfeest, geschikt voor kinderen, en porn, helemaal niet geschikt voor kinderen. Je moet je diep schamen voor deze vergelijking!
    Als rechters en Colleges het altijd bij het goede eind zouden hebben, dan kunnen we hoger beroep en cassatie wel afschaffen, of niet? Dat is wel heel erg simpel gedacht, en gelukkig is het dan ook niet zo simpel.
    In plaats van proberen een onschuldig kinderfeestje te verzieken, raad ik je aan om liever meer energie te steken in je kind.

      /   Reply  / 
    1. Jennifer

      Ha, ha. Je schuilt als een lafaard achter het roepn van ‘het is een onschuldige kinderfeest.’ ik zal het uitleggen- want je ouders hebben blijkbaar je niet opgevoed om dit te weten, of na te denken : Beeldvorming: tijdens de tweede wereld oorlog werden er heel veel stereotiepen van Joodse mensen in de media. Dit bijdraagt in het vermakkelijken om de Joodse bevolking te laten wegvoeren. In Westers Europe geen land verloor zo’n grote percentage van zijn Joodsbevolking aan de Sjoah, als Nederland.
      Mijn kind gaf afgelopen jaar een spreekbeurt over de anti-Zwarte Piet beweging en haar klasgenoten gaven toe dat het een racistische stereotiep is- een karikatuur die stupide neergezet is. Dus kinderen zijn blijkbaar veel redelijker dan stupide volwassenen die zichzelf voor de gek houden en schuil als lafaarden achter de smoes van “het is een kinderfeest dus dat kan niet racist zijn” die eigenlijk racistisch is en die ze zelf als volwassenen hebben georganiseerd . Het is een stupide smoes dat slaat nergens op: natuurlijk kan een kinderfeest racistisch zijn. Waarom niet?

        /   Reply  / 
  9. mirror12z

    “Een gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden”, gaat ook hier op. Hoeveel onzin ik ook ontkracht met feiten, je raaskalt maar door als een idioot. Een beetje zonde van mijn tijd en energie om daar nog verder op te reageren. Ik hoop, ook al is het tegen beter weten in, dat je het ‘licht’ nog gaat zien en jouw kinderen een leuk Sinterklaasfeest gaat geven. Dat verdienen ze.

      /   Reply  / 
  10. Jennifer

    Je hebt geen enkele echte argument gegeven- alleen maar losse opmerkingen.

    Zwarte Piet is een racistiche stereotiep en karikatuur van een zwarte mens: een clown- vrolijk maar kinderlijk dom neergezet. Zonder dat iemand het moeten uitleggen, zien kinderen dat meteen en geven ze het ook toe dat de beeldvorming negatief is.

    De slavernij was een zeer wrede tijd. Slaven vierden zelf geen Sinterklaas kreeg geen kadootjes- nee, hun kinderen waren van ze weggerukt en verkocht. Stel je voor dat iemand jou had weggenomen van je moeder op prille leefttijd. Maar tijdens de Sinterklaas feest is een tafereel van vrolijke slaven, blij met hun slavernij: wat een belediging om die tafereel elk jaar te voeren.

    Toen jij een kind was dacht jij als een kind, maar je bent een volwassen nu, volwassen genoeg om in te zien dat dit fout is. Het is Fout om Zwarte Piet door te geven aan je kinderen.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>