In verschillende media het bericht dat er goed wordt nagedacht over het efficiënter maken van ons OV-systeem. Concrete aankopen van nieuwe metro’s en goede ideeën over hoe lijnen efficiënter gemaakt kunnen worden.
Het is het soort bericht dat om de zoveel jaar verschijnt. Het openbaarvervoersysteem is de rode draad van de zogenaamde vooruitgang. En dan ga ik het nu niet over trekschuiten en stoomlocomotieven hebben, daar ben ik geen ooggetuige van geweest. Wel weet ik nog de tijd dat zo’n beetje elke trein een hondekop had. Dat er opeens dubbeldekkertreinen reden. Dat alle trams geel waren. Dat station Duivendrecht het huidige Van der Madeweg was en dat dat verschillende verdiepingen tellende station nog niet bestond. Net als station Sloterdijk.
Nu is Station Bijlmer vanzelfsprekend een hoofdstation. Zijn er witte combinotrams. Stoppen bussen achter CS. Heeft, op de 5 na, elke tram een controleur. Betaal je met een chipkaart. Zijn veerponten ook blauw-wit en zijn oude modellen fietsenstalling of restaurant.
Er is echter een constante. De Noord-Zuidlijn is er ook in 2012 nog niet. Maar ook die dag komt eraan. Geloof ik…
Lees ook:Plan Amsterdam-Sloterdijk bestaat niet
Lees ook:Studentenwoningen in de buurt van Station Sloterdijk
Lees ook:Foo Figthers, Editors en Ajax rond Arenaboulevard
Lees ook:Uitzichtbederver Schreierstoren viert 123ste verjaardag
Lees ook:Bijlmer verder opgefreakt