N/Z-lijn, volgende episode in rampenproject

Het zal eens een keer meezitten met de Nogal/Zonde-lijn. Tientallen miljoenen euro’s extra gaat het de gemeente kosten omdat het Rijk niet méér hoeft te betalen dan dat het nu doet van de rechter. Wat zou jij doen met 60 miljoen?
Een verlenging maken van het huidige metronetwerk onder het IJ door en het cirkeltje doortrekken van Isolatorweg terug naar Centraal. Dát hadden ze moeten doen. Maar nu is de stad al opengereten en is er zo veel geld in de bodemloze bouwputten gestort, dat we al lang niet meer terug kunnen.

Wat is er toch mis met lijn 51? Metro 52 (N/Z-lijn) gaat er maar een paar minuutjes korter over doen om bij Zuid/WTC te komen. Waarom toch de drang om de straten jarenlang open te scheuren voor een project dat bij voorbaat al verdoemd is?

Het antwoord: de bestuurders willen zich dolgraag kunnen meten met de grote Europese hoofdsteden als Londen, Parijs, Berlijn, Moskou. Die hebben een ingewikkeld metrosysteem, dus wil Amsterdam dat ook. Maar dit is nou eenmaal geen miljoenenstad, hier kan alles op de fiets, hier heb je geen extra metrolijn. En vooral: je moet gewoon niet gaan graven in veen!

Over een paar honderd jaar lachen ze ons uit. Die domme Amsterdammers die hun eigen stad ondergroeven. Het hele zootje zakte zo de grond in. Hun grootheidswaanzin won het van de rede.

Lees ook:Het is pas vreemd dat zo’n fietsenchip er niet al lang is
Lees ook:Camping Zeeburg breidt uit
Lees ook:Wim Kok opent Anne Frank tentoonstelling Berlijn
Lees ook:Laat het nog lekker dinsdagavond zijn bij ADO Den Haag – Ajax
Lees ook:De zorgen van een Ajaxfan over kaartverkoop voor de Champions Leagueduels

3 Reacties // Reageer

3 thoughts on “N/Z-lijn, volgende episode in rampenproject

  1. d'amsterdammertje

    Amsterdam is ook de enige stad waar de metro boven de grond door de lucht glijdt en maar vol blijven houden dat iets wat door de lucht gaat ook metro heet.
    Nu blijkt dat alle toeganspoorten met het nieuw in te voeren kaartsysteem ook nader onderzocht moet worden terwijl de investering al is gedaan. Niemand heeft het oog nog over de loze tramrails zonder bovenleiding tussen Centraal Station en de Haarlemmerpoort. Wat is het dan ene genot om te zien hoe het openbaar vervoer in ene stad als Lissabon van hoge kwaliteit is met grote dienstbaarheid naar de reizigers toe en niet zoals in Amsterdam waar je het gevoel krijgt dat je blij mag zijn dat ze een reiziger mee willen nemen.

      /   Reply  / 
  2. Life

    Veen? Die boor gaat niet eens door Veen… Amsterdam ligt niet op veen.

      /   Reply  / 
  3. Ben

    Nou, Life, dan ben ik heel benieuwd wat er tegenwoordig wel onder Amsterdam ligt. Lava?

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>