Snorfietsen zijn het probleem niet

Fietspad in Kopenhagen

Fietspad in Kopenhagen

De laatste tijd gaat het veel over scooters die eventueel tussen de auto’s zouden moeten gaan rijden. Ik lees het, hoor erover, en denk: tja. Ik verbaas mezelf ermee, ik heb dus ergens geen mening over.

Waar ik blijf haken, is bij onze huidige infrastructuur. Tweewielers die sneller gaan dan fietsers, maar langzamer dan auto’s zijn natuurlijk zowel op onze smalle fietspaden als op de krappe autobanen hinderlijk. Een verplaatsing is niet meer dan het verschuiven van het probleem.

Interessanter wordt het als je denkbeeldig de binnenstad verkeerstechnisch helemaal op de schop neemt. Als je net als in Zuid-Oost fietspaden en autowegen van elkaar lostrekt. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat de Prinsen- en Herengracht uitsluitend voor auto en vrachtverkeer zijn en de Keizersgracht en Singel alleen voor tweewielers. Ceintuurbaan voor fietsers, Stadhouderskade voor auto’s. Koninginneweg Fietsers. Lairessestraat auto’s. En zo verder. Eerlijk naar gebruikersbehoefte verdeeld uiteraard. Kijk, dan heb ik plots een mening.

Op de ruime fietspaden komt in zo’n geval genoeg ruimte vrij voor helmloze brommers, die de autowegen teveel zouden afremmen. In dat geval zou ik de snorfietsers dus op het fietspad houden. Maar in de huidige situatie maakt het niet uit. Frustratie krijg je toch. Appels om peren. Huis, tuin en keuken frustraties van de grote stadbewoner.

Waar dit gedachtenexperiment me heeft gebracht? Bij een constatering waar ik al zo’n vermoeden van had. Snorfietsers zijn helemaal niet het probleem.

 

Lees ook:Chaos bij ponten Amsterdam CS is verdwenen
Lees ook:Hoera, het onzinnige gesteggel over de fietstunnel onder het Rijks zet door
Lees ook:Het is pas vreemd dat zo’n fietsenchip er niet al lang is
Lees ook:Wietwalm verraad bestuurders
Lees ook:Strenge maatregelen voor schone lucht

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>