Ook de publieke opinie wijst uit hoe discriminerend Zwarte Piet is

Het overgrote deel van de Amsterdammers heeft geen enkel probleem met de rode kleur van Coca Cola.

Dit blijkt uit een onderzoek van Bureau Onderzoek en Statistiek, waar De Telegraaf dinsdag over schrijft. Van de 1.400 ondervraagde Amsterdammers vindt slechts zeven procent de rode kleur discriminerend. Ook vindt ruim de helft van de ondervraagden dat de kleur in het logo niet discriminerend kan overkomen op anderen.

Van de Amsterdammers waarvan rood de favoriete kleur is voelt 27, en van Bordeauxrood houdende stadgenoten voelt 18 procent zich gediscrimineerd door Coca Cola.

Wethouder Andrée van Es (GroenLinks) opperde eind vorig jaar nog te stoppen met de rode kleur van Coca Cola.

 

Bovenstaande tekst is van AT5.nl. Ik heb enkel termen die naar Zwarte Piet verwijzen vervangen door Coca Cola gerelateerde begrippen.

Als deze cijfers namelijk niet voor een folkloristisch feest maar voor een commercieel product de uitkomst waren, zou Coca Cola wel gek zijn om de kleur van het logo niet gelijk te veranderen. Je verliest teveel klanten.

Slechts de helft vindt het logo niet discriminerend overkomen, de andere helft dus wel. Ook voelt bijna een op de drie mensen uit de gediscrimineerde doelgroep zich beledigd. Je hebt dus, volgens de publieke opinie, een zeer discriminerend product in handen. Een probleem dat simpelweg verdwijnt door een andere kleur op de verpakking. Iets totaal onbelangrijks. Snel veranderen dus, voor je het weet ben je failliet.

De ‘Coca Cola hoort gewoon een rode uitstraling te hebben’-volharders zullen na de verandering snel door hebben dat die kleur niets met de smaak van het drankje te maken heeft. Verder zal alles namelijk gewoon bij het oude blijven. Uiteindelijk wordt het bedrijf dus alleen maar succesvoller. Eindelijk geniet de hele wereld ervan.

Als business case zouden zulke resultaten bij een marktonderzoek niet eens een discussie opleveren. Het zou gelijk aangepast worden. Hoezo werkt dat bij een traditie, die in de loop der jaren veel meer is veranderd dan Coca Cola, toch zo anders? Op deze manier zal Coca Cola een stuk langer voortbestaan dan ons Sinterklaasfeest vrees ik.

Lees ook:Verkoopt de Coca-Cola store in de Kalverstraat meer dan lucht?
Lees ook:Amsterdam is de meest fietsvriendelijke stad ter wereld, ondanks alles
Lees ook:Schorer: homo’s niet genoeg getest op hiv
Lees ook:Ik blijf nog altijd over dat PSV-vlaggetje struikelen
Lees ook:Eén op vier Amsterdammers labiel

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>