Artis-marketing gaat haast vanzelf

Rozentuin Vondelpark

De dierentuin is altijd al goed geweest in PR. De beste publiciteitsstunt is misschien wel om het ooit überhaupt een dierentuin te hebben genoemd. Alsof het zoiets als een rozentuin is. Rozen worden daar optimaal behandeld, zodat ze tot hun uiterste recht komen. In deze dierentuin werkt dat uiteraard niet zo, daar is op dit plekje in de stad niet genoeg ruimte voor.

De dieren worden hier hooguit in leven gehouden. Weinigen komen echt aan een dierwaardig bestaan toe. Ze zijn er puur om bekeken te worden. De kinderboerderij-naamconstructie zou eerlijker zijn.
Dit is natuurlijk veel meer een kindertuin. Alleen het publiek komt hier echt tot bloei. Maar die veel eerlijkere naam is marketingtechnisch natuurlijk niet handig. Heeft veel te weinig allure.

Op een dag in juni 2013 komt de PR-machine tot een hoogtepunt. Het olifantje dat twee jaar geleden geboren werd, is jarig. En een olifant is natuurlijk de kindertuinambassadeur bij uitstek. Ze bedenken dat kinderen die dag het buitenverblijfje van de dieren mogen betreden, terwijl de olifanten binnen zitten, om er groente neer te leggen. Dat is het. Zo simpel.

Breng het naar buiten of het heel bijzonder is en je hebt een onbetaalbare marketingcampagne. De groente die Mumba – de jarige – elke dag al krijgt, noem je die dag een groentetaart. Van het betreden van dat verblijfje zonder beesten maak je een event. Klaar.

Natuurlijk komen er veel fotografen en cameraploegen op af, dat is niet meer dan logisch. Maar wat de dierentuin niet heeft voorzien, is dat er de volgende dag haast geen beelden van Mumba te vinden zijn in de kranten. Nee, het is veel en veel beter, de kinderen die wat wortels en sla neerleggen krijgen alle aandacht. In de media is haast geen olifant te vinden.

Dit overtreft de stoutste dromen. Overal in het land wordt nu goede sier gemaakt met de kindvriendelijkheid van het park. En omdat er geen dier te zien is, krijg de onvermijdelijke dierenbeulerij op dit kleine hoekje van de stad geen enkele aandacht. Daarbij is een olifant van twee al een stuk minder aaibaar dan eentje van één. De beste publiciteit. Het is duidelijk dat deze kindertuin nog wel eeuwen met deze praktijken door kan gaan.   

Lees ook:Op kraamvisite bij Artis, nu het nog kan
Lees ook:Is Artis niet veel te oud?
Lees ook:Appeltje voor de zwerver
Lees ook:Recordjaar Artis belooft niet veel goeds
Lees ook:Wilde dieren in circus tot verleden in Amsterdam

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>