Rubriek: Verkeer

Flinke uitdaging op de A2: we moeten ons aan de snelheid gaan houden

In alle kranten valt vandaag te lezen dat de massale A2-trajectcontrole tussen Holendrecht en Maarsen op 23 juli ingaat. Ik ben behoorlijk milieubewust en ook helemaal niet zo’n snelheidsduivel, maar kom op zeg. Zo’n eindeloze 747-landingsbaan uitleggen en dan zeggen dat je niet harder dan honderd mag. Dat is als een kind een ijsje voorhouden

Lees verder...

“Een situatie uit 1885 handhaven is in het algemeen niet zo verstandig” Ofwel: de fietstunnelsoap

Morgen is het zover, de gemeenteraad besluit dan of fietsers onder het Rijksmuseum door mogen rijden. De doorgangkwestie speelt al vanaf de allereerste plannen voor het museum. Sinds 1873 dus. Amsterdam stelde de grond gratis beschikbaar voor het museum, met als voorwaarde dat er een doorgang naar de nieuw te bouwen wijk (Zuid) zou zijn.

Lees verder...

100 op de A10-West klinkt goed… of toch niet?

- De snelheid in de 80 kilometerzone op de A10 West gaat per 2 juli definitief omhoog naar 100 kilometer per uur. Dat schrijft minister Melanie Schultz van Haegen dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer. – Lees ik op At5.nl. Een moeilijk geval. Gevoelsmatig klinkt het, als automobilist, goed. Maar als je er even

Lees verder...

Prima aanpak fietsenchaos Leidseplein stemt toch ook een beetje melancholisch

Deze week wordt er een begin gemaakt op het Leidseplein om de fietsenchaos aan te pakken. Onder het motto ‘doe mee, parkeer je fiets oké’ probeert de gemeente ons zo op te voeden dat we vanzelf onze tweewielers op de juiste plekken stallen. Dat gaat met harde hand. Onjuist geplaatste fietsen worden direct verwijderd. Het is natuurlijk prima dat de chaos

Lees verder...

Metrostations Noord/Zuidlijn hebben vanaf vandaag een officiële naam

Via At5.nl verneem ik dat het stadsbestuur vandaag naar buiten komt met de namen van de metrostations van de Noord/Zuidlijn. Van Noord naar Zuid zijn het de stations: Noord, Noorderpark, Centraal Station, Rokin, Vijzelgracht, De Pijp, Europaplein en Zuid. Niet zo spectaculair, wel duidelijk. Station Vijzelgracht is dus helaas geen Ramses Shaffy geworden, over het

Lees verder...

Goed en slecht nieuws over Metrostation Ramses Shaffy

Station Vijzelgracht zal alleen in de volksmond MetrostationRamses Shaffy kunnen gaan heten. Op zaterdagavond vertelde Alex Sheerazi van de Noord-Zuidlijn namelijk in het AVRO-programma Opium dat er niet wordt afgeweken van het protocol dat een Amsterdamse halte de naam van een straat of plein draagt. Tot zo ver het slechte nieuws. Ambassadeurs van het sympathieke project,

Lees verder...

Wereldwijde metroplattegronden op dezelfde schaal

Hier een site van Neil Freeman met veel metrosystemen van over de hele wereld op dezelfde schaal (subway systems of the world, presented on the same scale). Mini-metropool Amsterdam komt er ook op voor. (Rotterdam ook.)

Lees verder...

Nieuwe zebrapaden op de Overtoom

  Zebrapaden hebben in Amsterdam een andere functie dan in de rest van het land. Zeker als er geen stoplichten bij staan, zijn ze voor de meeste automobilisten onzichtbaar. Waarom zou je stoppen? Elke bestuurder weet dat zo gauw je transformeert tot voetganger, er ook niemand is die voor je stopt. Op de vernieuwde Overtoom is er

Lees verder...

100 op de A10, een verstand-versus-gevoel-verhaal

Dankzij minister Schultz mogen we binnenkort weer honderd rijden op de A10. Het is een duidelijk gevoel-versus-verstand-geval. Mijn gevoel begint gelijk te juichen. Al mag je op de ring al blij zijn af en toe harder dan veertig te kunnen, het klinkt goed. Zeker als in de rest van het land op een meerderheid aan

Lees verder...

Ondanks extra fietsstallingen zal Amsterdam altijd geregeerd worden door parkeeranarchie

Dat er in de ochtendspits ruim twee keer zoveel fietsers zijn in de binnenstad als in 1990 is natuurlijk fantastisch nieuws. Amsterdam wil zich profileren als groene stad en dat lijkt me met deze cijfers van O&S aardig te lukken. Toch lijkt dit nieuws meer irritaties op te roepen dan gejuich. Er is namelijk niet genoeg plek voor

Lees verder...

Nieuwe Noord-Zuidlijn metro draagt zeer herkenbare make-up

Via dit blog beweerde ik begin deze week nog dat de Noord-Zuidlijn ons uit de twintigste eeuw zou sleuren. Helaas heb ik niet helemaal gelijk. Op At5 zijn beelden te zien van de nieuwe rijdende metro. De kleurstelling van het ding is helaas nog ouderwets herkenbaar. Mijn eerdere blogpost Het filmpje van de teleurstellend herkenbare metro op At5.nl

Lees verder...

Verdeelhal Centraal Station kondigt naast Noord-Zuidlijn ook nieuw tijdmachine tijdperk aan

De nieuwe ‘verdeelhal’ die sinds maandag bij CS toegang geeft naar de metro’s geeft ons al een kijkje in de toekomst. Hoewel je de komende vijf jaar nog steeds alleen kan kiezen voor de ondergrondse stadstreinen richting Wibautstraat, levert het een interessante stijlbreuk op. De grote ruimte en de rode kleur vertellen me dat ook ondergronds de eenentwintigste eeuw

Lees verder...

Na Gravin, Noortje en Molly mag Victoria het graafwerk van de Noord-Zuidlijn afmaken

De vierde Noord-Zuidlijnboor is ingezegend en kan vanaf december haar werk gaan doen. En we noemen haar Victoria. De plechtigheid werd door deken Ambro Bakker van de Sint Nicolaaskerk geleid. Een routineklus aangezien hij voorgangers Gravin, Noortje en Molly ook had gezegend. Victoria zal haar werkzaamheden starten vanaf het Scheldeplein. Ik vermoed dat de vier meisjesnamen

Lees verder...