Oeverloze discussie over brug naar Noord

De discussie over een brug vanuit het centrum naar Noord zal ouder zijn dan het bestaan van de stationseilanden, toch weet iemand er eens in de zoveel jaar wel een actuele draai aan te geven. Gister in Het Parool deden Eye-, Oude Shelltoren- en Tolhuistuindirecteuren een duit in het zakje om de publieke opinie aan hun kant te krijgen, via een brug uiteraard.

Gevoelsmatig ben ik tegen een brug. Als het ding er zou komen zou ik het direct accepteren, zo gaat dat nou eenmaal, maar wat mij betreft hoeft niemand moeite te doen.

Ook ik moet steeds vaker in Noord zijn en ik kan me dan eerlijk gezegd behoorlijk verheugen op het overtochtje. Een mini-mini vakantie. Sentimenteel gezever natuurlijk, maar ook verschillende mensen die ik ken die aan de overkant wonen, heb ik hier nooit over horen klagen.

Ik kan me ook haast niet voorstellen dat Eye, Tolhuistuin en ADAM Toren echt te lijden hebben onder het ontbreken van een brug. ‘Laten we niet naar een film/concert/feest gaan, omdat we dan vijf minuten met de pont moeten’ lijkt me geen veel uitgesproken argument. Integendeel, me dunkt. Het komt op mij over als een puur op emotie gestoelde discussie. Het vreemdste is dat dit voor beide kampen geldt.

Open IJ
Persoonlijk lijkt een brug me de nautische geschiedenis van Amsterdam nog meer ontkrachten. Als ik aan het eind van de negentiende eeuw leefde, had ik ook zeker bezwaar tegen de bouw van de eilanden voor het Centraal Station gehad. Het heeft de stad volledig afgesloten van het IJ.

Nu heeft CS haar nut wel bewezen, maar zo nuttig kan zo’n brug natuurlijk nooit zijn. Coen-, IJ-, Piet Heijn-, Zeeburgertunnel en Schellingwouderbrug hebben daar wel voor gezorgd.

Oevers
Brugvoorstanders hoor ik vaak het argument naar bovenhalen dat Amsterdam zo’n beetje de enige stad ter wereld is met twee oevers tegen de binnenstad zonder brug. Mooi toch? Denk ik dan. Kennelijk is het niet altijd nodig. Kijk ook hoe Noord zich nu zonder brug ontwikkelt.

Uiteraard is het een gemiste kans dat er tijdens de aanleg van de Noord-Zuidlijn niet ook even een fiets- en looptunnel is gemaakt. Of dat een mogelijk station bij de Sixhaven is wegbezuinigd. Dat zijn voorbeelden van hoe knullig besluitvorming kan zijn. Langetermijnvisie ontbreekt nou eenmaal vaak. Deze missers kan ik echter niet zien als argumenten voor een brug.

Toch kan ik er goed mee leven als hij wel zou komen, als ook op een of andere manier het scheepvaartprobleem zal worden getackeld. Als ouwe man kan ik dan heerlijk gaan mijmeren dat vroeger alles beter was. Want wat er ook gaat komen, we zullen ons altijd voor de gek willen blijven houden. Uiteraard gaat het leven zelden over kordate besluiten, maar veel meer over oeverloos geouwehoer.

Lees ook:Brug of tunnel naar Ras-Amsterdammers in Almere?
Lees ook:Fietsen over Amsterdam-Rijnkanaal
Lees ook:Metrostations Noord/Zuidlijn hebben vanaf vandaag een officiële naam
Lees ook:Spannende dag voor Noord-Zuidlijn, ‘gaap’
Lees ook:Hoe lang komt Amsterdam-Noord nog in hipsterlijstjes voor?

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>