Asociale Amsterdamse fietser kan Kopenhaags fietspad goed gebruiken

Op Parool.nl een interessant artikel over fietsgedrag. Amsterdam kan nog wat van leren van het fietsersparadijs Kopenhagen is de kop.

Onderzoeker Marco te Brömmelstroet heeft een tijd staan turven op kruispunten en kwam tot de ontdekking dat veruit de meerderheid van de fietsers in de stad – 87% – zich correct gedraagt.  ‘Ze geloven het gewoon niet. Ik heb bijna twintigduizend fietsers geteld op negen kruispunten, maar plots werd ik vergeleken met Diederik Stapel.’

Gevoelsmatig verbaast het mij ook wel. Te Brömmelstroet zegt in het stuk dat de trage doorstroom uitnodigt om regels te breken en dat is zeker ook mijn ervaring.

Aso
Als ik alleen fiets lijken de problemen nooit de bestaan. Ik vrees dat mijn asociale tactiek van sneller doortrappen dan de ander en menig regel breken er dan wel voor zorgt dat andere weggebruikers zich aan mij ergeren, zelf lijkt alles vlekkeloos te verlopen. Ik merk pas wat van de ergernis als ik met iemand mee fiets.

Het artikel handelt ook over fietsers in Kopenhagen. Daar lijken ze veel rationeler met fietsdoorstromingen om te gaan. Met veel bredere gekleurde paden op belangrijke plekken. Misschien speelt hier de wet van de remmende voorsprong een rol. Nederland – en zeker Amsterdam – heeft al zoveel ervaring op fietsgebied, dat het echt helder naar het vraagstuk kijken wat lastiger wordt. Wij zijn toch het fietsland bij uitstek? Hoezo zouden wij naar de Denen luisteren?

De oplossing in Kopenhagen lijkt me erg logisch. Dat zou hier van mij gelijk overgenomen mogen worden. Wie weet kunnen aso’s zoals ik zich dan eindelijk gaan gedragen.

Lees ook:Dodehoekspiegels op kruispunten in de stad
Lees ook:Chaos bij ponten Amsterdam CS is verdwenen
Lees ook:Parkietenmigratie lijkt in Amsterdam geen probleem
Lees ook:Amsterdam is de meest fietsvriendelijke stad ter wereld, ondanks alles
Lees ook:Het is pas vreemd dat zo’n fietsenchip er niet al lang is

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>