Rubriek: Bouwput

Bouwprojecten

Lawaaipalen brainwashen bewoners

Keboeng kleng tsshhh, maal oneindig. Je kent het geluid wel van heipalen die de grond in worden geramd. Vroeger waren ze van hout. Het hele Paleis op de Dam staat al meer dan 300 jaar op 13.659 van die dingen. Nu worden gigantische ijzeren buizen met veel kabaal in het veen gestampt, en de bewoners

Lees verder...

Bijlmer verder opgefreakt

Het pimpen van de Bijlmer wordt weer een stapje verder genomen. Eerst de ArenA Boulevard, toen de verbouwing van het station (dat nu nog lekt als een rieten mandje, maar er vast mooi uit gaat zien) en sinds een aantal weken stoppen de intercity’s richting Limburg er plotseling. De nieuwe move: het grootste woningbouwproject binnen

Lees verder...

Amsterdam, de verzonken stad

Niet alleen het CS verzakt door de bouw van de N/Z-lijn, maar ook de Munttoren dreigt nu door te zakken. Daarom wordt de fundering verstevigd. Prijskaartje: 1.9 miljoen.

Lees verder...

Centraal zakt weg

Het Centraal Station is verzakt dankzij de bouw van de Noord/Zuidlijn. Drie centimeter om precies te zijn. Maar dat is allemaal niet zo’n probleem, schijnt. Als ik kiespijn heb en ik ben niet verzekerd, zou ik dat ook zeggen.

Lees verder...

Garage Bos en Lommer klopt van geen kant

Er klopt geen hout van die parkeergarage in Bos en Lommer die op 1 februari inzakte. Dat concludeert TNO nu in een onderzoek. Op bepaalde punten is het beton bijvoorbeeld veel te weinig bewapend dan had gemoeten volgens de bouwtekeningen. Hoe dat kon gebeuren is nog een raadsel.

Lees verder...

Damrak is aan de beurt

Alsof alleen het Rokin een paar jaar overhoop gooien niet genoeg is. Vanaf 8 mei worden ook het Damrak en de Dam vijf weken opgebroken. De tramlijnen moeten worden vervangen.

Lees verder...

Nieuwe aflevering in de Trap-Affaire

Een ruime meerderheid van de Amsterdammers, 77 procent, vindt dat de 17e eeuwse trap in het Paleis op de Dam niet mag worden gesloopt. Dat blijkt uit een peiling in opdracht van at5. Ongeveer 55 procent vindt ook dat het Paleis openbaar zou moeten worden voor publiek, net zoals vroeger. Nu is het wachten op

Lees verder...

Sloopdrift gemeente treft Paleis Dam

De verbouwingsdrift van de gemeente loopt de spuigaten uit en het Paleis op de Dam is het slachtoffer. Er moet een vijfde dienstlift komen en daarom wordt er een unieke 17e eeuwse trap in het Paleis gesloopt. Tegen het advies van Monumentenzorg in.

Lees verder...

Geuzenveld wordt museum

Er is een tijdje over gediscussieerd, maar stadsdeel Geuzenveld gaat een deel van de wijk tot museum benoemen. Je hoeft niet voortaan kaartjes te kopen of zo om Geuzenveld te mogen zien, maar het is een trucje om een paar straten in de Westelijke Tuinsteden te redden van de sloop.

Lees verder...

Nieuwe snoekfontein op ‘t Leidseplein

Ze waren al een tijdje bezig met voorbereidingen, maar afgelopen week is begonnen met de bouw van een nieuwe fontein op het Leidseplein. Als je denkt ‘welke fontein?’, nou die vieze waar meestal geen water in zit maar wel een hoop troep voor het American Hotel.

Lees verder...

Fietsen over Amsterdam-Rijnkanaal

Bij de grootste fietsstad hoort de langste fietsbrug. Vanaf vandaag hebben we die dan ook. Na twee maanden vertraging werd de Nesciobrug geopend die Oost verbindt met IJburg. De brug is 780 meter lang waarvan ongeveer 160 meter daadwerkelijk over het water hangt.

Lees verder...

Het ultieme pleingevoel

Nog meer verbouwing, alsof er niet al genoeg open ligt. Het Javaplein is deze keer het slachtoffer. Vandaag is begonnen met de werkzaamheden en het duurt officieel tot half juni. Maar de bouw kennende, zal het wel uitlopen.

Lees verder...

Meer postzegelparkjes in de stad

Een miljoen euro belastinggeld moet ieder stadsdeel reserveren voor een nieuw plan van de Amsterdamse Raad voor de Stadsontwikkeling (ARS). Het gaat om vier ‘postzegelparkjes’ die de komende 2,5 jaar moeten worden aangelegd in ieder stadsdeel. Wel moeten ze bij de ARS nog leren rekenen, want in het plan hebben ze het over 50 parkjes

Lees verder...

Fietsers onder Rijks blijven ongehinderd

Amsterdamse fietsers hoeven zich geen zorgen meer te maken, het frustrerend om het Rijks heen moeten fietsen is tijdelijk. Dat bleek vandaag uit het definitieve ontwerp dat de architecten presenteerden.

Lees verder...

Op je tenen over de markt

Terwijl de herstelwerkzaamheden nog bezig zijn, mag er dinsdag 21 maart weer markt gehouden worden op het Bos en Lommerplein. Door een constructiefout in de parkeergarage eronder, verzakte het plein begin februari plotseling een paar centimeter.

Lees verder...