Adidas-campagne in Arena leidt me af van foebal

SAMSUNGBij de laatste thuiswedstrijden van Ajax valt het me telkens op, de There-will-be-haters-campagne op de boarding. Van Adidas dus. De boodschap gaat wat langs me heen, maar het leidt me ook weer af van de wedstrijd, ze hebben me dus wel. Wat is Adidas toch een naar merk. Ben ik nou een hater?

Er is maar een manier om minder origineel te zijn dan iets van Adidas te kopen. Inderdaad, door iets van dat enige nog grotere merk te kopen. Een boodschap om rebellie bouwen is dus zo’n beetje de enige optie, de waarheid is te duf.

Daarnaast richt dat nog grotere merk zich al op kwaliteit, uitblinken en schoonheid. Het huidige wel hele vette randje bij Adidas is hier ongetwijfeld een tegenreactie op. Er zullen haters zijn. Sterker nog, over een paar alinea’s ben ik de grootste.

Suarez
Online is een filmpje dat bij de campagne hoort uiteraard snel gevonden. Tot mijn vreugde zie ik onder andere mijn held Suarez. Hij is natuurlijk geknipt voor deze boodschap. Maar anders dan gestoorde genius Luis is Adidas niet van vlees en bloed en moet het zich als merk iets beter kunnen verantwoorden. Of niet?

Wie weet is deze slag van rauwheid juist briljant. There will be haters is niet alleen een scherm tegen huilers die niet tegen je succes kunnen, het maskeert ook lelijkheid. Zeg daar iets van en je hoort tot de vijand. Slim, want er is geen merk dat lelijkere spullen maakt dan Adidas de laatste tijd.

Uitshirt 1516Kijk alleen naar de uittenues van Ajax de afgelopen seizoenen, met die overdreven fluorescerende accenten. Het is duidelijk dat de ontwerpers hiervan niet bepaald de schoonheidsprijs als opdracht hebben meegekregen. Afzichtelijkheid is dus een belangrijk onderdeel van de strategie.

Door dit te benoemen ben ik nu een enorme hater en onderdeel van de campagne geworden. Slim. En behoorlijk irritant. Briljant!

 

 

(Hier een artikel over hoe Puma zich staande probeert te houden.)

Lees ook:Ajacieden in halve finale Copa America
Lees ook:Kortzichtige Abercrombie & Fitch wordt hét daklozen-merk
Lees ook:Recensie van het boek Stoeltje 63, thuis bij Ajax
Lees ook:Verkoopt de Coca-Cola store in de Kalverstraat meer dan lucht?
Lees ook:De koning moet op het verzoek van de Dam-actievoerders ingaan

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>